شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

مقدمات صادرات فرآورده های دامی ایران به هفت کشور در حال انجام است

رییس سازمان دامپزشکی:

مقدمات صادرات فرآورده های دامی ایران به هفت کشور در حال انجام است

شیرازنیوز- رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که هم اکنون صادرات فرآورده های دامی ایران به کشور عراق انجام می شود، گفت: در حال حاضر مقدمات صادرات این فرآورده ها به هفت کشور و امضای تفاهم نامه در این زمینه در دست اقدام است.

  مهدی خلج ، پنجشنبه در جمع کارشناسان دامپزشکی استان فارس در شیراز افزود: این تفاهم نامه با اتحادیه گمرکی روسیه، آذربایجان ، ارمنستان، پاکستان، هند، استرالیا و فرانسه به امضا می رسد.
به گفته وی، بتازگی نیز مجوز صادرات 20 تن میگو از طریق بندر بوشهر به روسیه صادر و با اقبال این کشور رو به رو شد.
خلج بیان داشت: سال گذشته نیز 130 هزار تن مرغ و تخم مرغ و 750 هزار تن دام سبک از ایران صادر شد و امسال زمینه صادرات این تولیدات فراهم شده است.
وی ادامه داد: مهمترین راه برای توسعه ارزش افزوده تولیدات دامی، ایجاد زمینه صادرات و مهیا کردن امکانات لازم در این زمینه است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: سلامت دام و طیور و عاری بودن فرآورده های دامی از بیماری ها در ارتقا و توسعه صادرات این تولیدات به خارج از کشور نقش اساسی دارد.
خلج گفت: کشورهای متقاضی فرآورده های دامی، عاری بودن دام های کشور مبدا از بیماری تب مالت (بروسلوز) را بسیار مورد تاکید قرار می دهند و به همین سبب باید در زمینه کنترل این بیماری تلاش بیشتری انجام شود.
این مقام مسئول اظهار داشت: در شش ماه نخست سال 94دام های کشور در 24 میلیون و 600 هزار نوبت علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال 93 بیانگر 43 درصد افزایش است.
خلج گفت: همچنین این واکسیناسیون در سال گذشته در 32 میلیون نوبت علیه بیماری بروسلوز در بین دام ها در کشور انجام شد.
بیماری تب مالت یا 'بروسلوز' که در حیوانات به نام سقط جنین واگیر مرسوم است ،یکی از بیماری های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان است و با نام های دیگری مانند تب مواج ، تب دیوانه و تب مدیترانه ای نیز نامیده می شود. این بیماری در تمام فصول سال وجود دارد، اما در فصول بهار و پاییز یعنی زمان زایش و شیردهی دام ها بیشتر مشاهده می شود.
وی اضافه کرد: صادرات فرآورده های دامی علاوه بر ارتقای صادرات غیر نفتی در خروج از رکود و تورم نیز اثرگذار است اما این امر منوط به کنترل بیماری ها، نظارت دامپزشکی و همکاری سازمان های ذی ربط در حوزه بهداشت و سلامت است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: هم اینک 105 کشتارگاه در کشور مجهز به فضاهای خنک کننده و نگهدارنده گوشت تازه برای عرضه پس از 24 ساعت است.
خلج گفت: برای مبتلا نشدن به بیماری های مشترک بین انسان و دام، مردم باید از ذبح غیر بهداشتی دام و مصرف بلافاصله گوشت اجتناب کنند و رسانه ها نیز می توانند با اطلاع رسانی مناسب در مورد چگونگی تهیه گوشت سالم از مراکز عرضه زیر نظارت دامپزشکی، در کنترل این گونه بیماری ها نقش موثری داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد