شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

گرامیداشت یاد روز حافظ با حضور وزیر ارشاد در شیراز

شیراز نیوز- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: آیین بزرگداشت یادروز حافظ در روز بیستم مهرماه جاری با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شیراز برگزار خواهد شد.

  به گزارش شیراز نیوز، دکتر بهزاد مریدی شنبه شب در یک نشست خبری افزود: در این آیین که در آخرین روز از دهه فرهنگ برگزار می شود، علاوه بر میهمانان داخلی و مقامات و مسوولان کشوری و استانی، میهمانان و مقاماتی همچون سفرا و رایزنان کشورهای اروپایی و آسیایی نیز حضور خواهند داشت.
وی ادامه داد: گروه هم آوایان نیز به سرپرستی حسین علیزاده قطعاتی را در رسای حافظ شیرازی در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ اجرا خواهد کرد.
مریدی گفت: علاوه بر سخنرانی مسوولان، تعدادی از حافظ پژوهان نیز در آیین گرامیداشت یادروز حافظ به ایراد سخن خواهند پرداخت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: آنچه امروز بیش از همه به آن نیازمند هستیم، پاسداشت شخصیتی است که پیش و بیش از همه در معرفی فرهنگ، زبان، هنر و ادب این مرز و بوم کوشیده است و از این رو باید اندیشه های حافظ شیرازی را به تمامی نقاط دنیا گسترده و این استوانه ادبی و فرهنگی را استوار سازیم.
خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدّین حافظ شیرازی (حدود ۷۲۷ – ۷۹۲ هجری قمری برابر با ۷۰۶ - ۷۶۹ هجری شمسی)، شاعر بزرگ سدهٔ هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوهٔ سخن پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوهٔ سخنش با او مشهور است. او از مهم ترین تأثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می شود. در قرون هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان های اروپایی ترجمه شد و نام او به گونه ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت. هرساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگ داشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می شود. در ایران این روز را روز بزرگ داشت حافظ نامیده اند.
آرامگاه حافظ در شهر شیراز و در منطقهٔ حافظیّه در فضایی آکنده از عطر و زیبایی گل های جان پرور، درآمیخته با شور اشعار خواجه، واقع شده است. امروزه این مکان یکی از جاذبه های مهمّ گردشگری به شمار می رود و بسیاری از مشتاقان شعر و اندیشه حافظ را از اطراف جهان به این مکان می کشاند.
در زبان اغلب مردم ایران، رفتن به حافظیّه معادل با زیارت آرامگاه حافظ گردیده است. اصطلاح زیارت که بیشتر برای اماکن مقدّسی نظیر کعبه و بارگاه امامان به کار می رود، به خوبی نشان گر آن است که حافظ چه چهرهٔ مقدّسی نزد ایرانیان دارد. برخی از معتقدان به آیین های مذهبی و اسلامی، رفتن به آرامگاه او را با آداب و رسوم مذهبی همراه می کنند. از جمله با وضو به آنجا می روند و در کنار آرامگاه حافظ به نشان احترام، کفش خود را از پای بیرون می آورند. سایر دل باختگان حافظ نیز به این مکان به عنوان سمبلی از عشق راستین و نمادی از رندی عارفانه با دیدهٔ احترام می نگرند.
برنامه های دهه فرهنگ که از یازدهم مهرماه با حضور گروه های هنری در شیراز آغاز شده در روز بیستم مهرماه و با برگزاری آیین یادروز حافظ پایان خواهد یافت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد