شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

عشایر کوچ رو فارس به سمت قشلاق حرکت کردند

شیراز نیوز- مدیرکل امور عشایر استان فارس گفت: عشایر کوچ رو این استان از هفته قبل کوچ خود به سمت قشلاق و شهرستانهای جنوبی فارس را آغاز کرده اند.

  صادق نکوییان یکشنبه در گفت و گو با شیراز نیوز اظهار کرد: کوچ پاییزه در فارس به لحاظ تنوع آب و هوا طولانی تر انجام می شود و عشایر از هفته اول مهرماه تا 15 آبانماه از مناطق ییلاقی حرکت می کنند.
وی اضافه کرد: عشایر فارس از مناطق ییلاقی اقلید ، بوانات ، آباده ، خرم بید ، مرودشت و سپیدان خارج و در مناطق گرمسیری لار، لامرد، گراش ، فیروزآباد، فراشبند، قیروکارزین و جهرم مستقر می شوند.
وی افزود: کوچ سنتی عشایر فارس در مسیر یک هزار کیلومتری است و در طول مسیر تامین آب شرب انسانی و دامی برای آنها توسط 46 دستگاه آبرسان انجام می شود.
نکوییان ادامه داد: امور عشایر 23 شرکت تعاونی با 80 فروشگاه را در اختیار دارد که تعدادی از این فروشگاهها بصورت سیار در طول مدت کوچ ارزاق عمومی و علوفه مورد نیاز عشایر را تامین می کنند.
مدیرکل امور عشایر فارس بیان کرد: عشایر کوچرو به لحاظ دریافت خدمات بهداشتی در تنگنا هستند و 85 درصد از جمعیت عشایری در محدوده پنج کیلومتری خانه های بهداشت قرار ندارند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز درصدد تامین اعتبار برای ایجاد 23 خانه بهداشت سیار با بهره گیری از بهورزان عشایری است.
نکوییان افزود: عشایر فارس با 27 هزار و 279 خانوار و 150 هزار نفر جمعیت ، سه میلیون راس دام سبک (به معنای یک سوم دام استان )، را در اختیار دارند که این مهم سرمایه اثرگذاری در اقتصاد منطقه است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد