شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

حاشیه های یک نشست سیاسی در شیراز

شیرازنیوز- حاشیه های نشست 'دانشجو، مشارکت سیاسی، انتخابات' شامگاه سه شنبه در تالار فجر دانشگاه شیراز دقایقی قبل از آغاز این نشست آغاز شد.

   به گزارش خبرنگارشیراز نیوز، این نشست قرار بود ساعت 18 آغاز شود که ساعت 18:37 این نشست با ورود سید محمدصادق خرازی سفیر اسبق ایران در فرانسه و فعال سیاسی اصلاح طلب آغاز شد.
** محمد حامد سلیمان زاده دبیر انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز که تشکل متبوعش برگزاری این نشست را برعهده داشت سخنران آغازین این نشست بود.
این فعال دانشجویی اصلاح طلب گفت: داستان حسرت انگیز جریان دانشجویی در هشت سال محافظه کاران تکراری تر از آن است که دفتر مصیبت های رفته بر این جریان را از نو بازگو کنیم اما امروز شاهد اتفاقاتی مشابه آن زمانه شوم هستیم و لازم است پیامدهای این سیاست ها را بازگو کنیم.
دبیر انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز اظهار کرد: عده ای از فضای آزاد در دانشگاه هراس دارند و بیمناک هستند و چون از جانب خود حرفی برای گفتن ندارند حیات سیاسی خود رادر محدودسازی و کارشکنی با تشکل های دانشجویی می بینند.
وی ادامه داد: با پیروزی دولت اعتدال و برتری دولت تدبیر و امید انتظار می رفت فضای مساعدتری را در دانشگاه ها شاهد باشیم اما از آنجا که برخی نمایندگان ملت که در راه ملت سنگ اندازی می کنند، وزیر علوم دولت یازدهم را استیضاح کردند و از آن روز دانشگاه رنگ خوش به خود ندید.
سلیمان زاده گفت: امیدواریم در آینده فضای دانشگاه آزادتر و سیاسی تر و زمینه برای فعالیت های بیشتر دانشجویان فراهم شود.
** پخش نماهنگ بخش بعدی برنامه بود. در این نماهنگ، بخش هایی از سخنان رئیس دولت اصلاحات پخش شد که واکنش های متفاوتی را در پی داشت.
در این میان، در میان شعارهای مرگ بر فتنه گر، شمار دیگری از دانشجویان شعارهایی در حمایت از رئیس دولت اصلاحات سر دادند.
** رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به طرح شعارهایی دراین نشست در حمایت و مخالفت با دیدگاهی خاص گفت: محیط دانشگاه جای شعار مرگ و زنده باد نیست، محیط شناخت اندیشه ها است، محیط درک رذیلت از فضیلت و محیط شناخت معرفت و اخلاق است. من به عنوان یک اصلاح طلب نمی گویم ما اشتباه نکرده ایم اما آنچه مهم است ما با دین و ایمان مردم بازی نکردیم.
** ستایش نقش سردار سلیمانی و تجلیل از تلاش های ظریف وزیر امورخارجه برای اعتلای قدرت و اقتدار ایران در جهان بخشی از سخنان خرازی را به خود اختصاص داد.
سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: زمانی که امروز سخن از اقتدار و موقعیت ویژه ایران می کنیم، نمی توانیم امتیاز را به یک طرف و جریان سیاسی بدهیم و نمی توانیم موقعیت سردار رشید اسلام قاسم سلیمانی را نادیده بگیریم؛ تلاش امثال قاسم سلیمانی باعث شده است که ایران این قدرت را به دست آورد و به عنوان قدرت برتر در منطقه عمل کند.
وی اظهار کرد: سردار سلیمانی نماد یک جریان است، همانگونه که آقای دکتر ظریف نماد مذاکرات هسته ای است؛ هر دوی آنها متعلق به ایران هستند و جزو فضیلت های این سرزمین هستند و باید آنها را مورد احترام قرار داد.
** در ادامه این نشست دانشجویی گفت که دلیل درآغوش گرفتن رئیس دولت اصلاحات توسط ملک عبدالله پادشاه فقید عربستان سعودی در سفر سال 88 چه بود؟
خرازی در پاسخ ضمن توصیه به پرهیز از اتهام زنی به افراد گفت: در اجلاس سران سابق کشورها در جده نزدیک حدود 300 نفر از شخصیت های علمی و سیاسی جهان حضور داشتند که یکی از برنامه های این اجلاس، شام کاری با پادشاه عربستان بود که ملک عبدالله با وجود داشتن میهمانانی از سران سابق کشورهای اروپایی و غربی، رییس جمهوری دوران اصلاحات را در یک سو و من را در سوی دیگر خود در میز شام نشاند و در این میان، تشریفات دولت عربستان درخواست ملاقات ملک عبدالله با رئیس دولت اصلاحات را مطرح کرد.
سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: در روزهای حضور ما در عربستان، نمایندگان بعثه رهبری و سفیر و سرکنسول ایران در این کشور از رئیس دولت اصلاحات خواسته بودند که برای آزادی حدود 300 زندانی ایرانی در عربستان وساطت کند که وی گفته بود که بنا بر ملاقات خصوصی با ملک عبدالله ندارد و اگر عربستان ملاقات خصوصی درخواست دهد این موضوع را مطرح می کند.
وی گفت: پادشاه وقت عربستان از برخی اتفاقات در تهران ناراحت بود، از این که شیشه هواپیمایی را شکسته بودند، از این که شعار مرگ بر ملک عبدالله سرداده شده است و این که آقای احمدی نژاد از یک سو می گوید ما برادریم اما در عمل به گونه ای دیگر رفتار می کند.
خرازی گفت: رئیس جمهوری پیشین ایران در این دیدار خطاب به ملک عبدالله گفت که شما هم این طرف بد کردید، در پاکستان آدمهایتان علیه شیعیان حرف می زنند، القاعده را فرستادید در ایران و نهایت این که به چه جرمی زوار ایرانی را می گیرید و این چه میزبانی است.
سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: این حرف ها چیست که فردی در آغوش پادشاه عربستان رفته است، مطرح کنندگان این تهمت ها در روز قیامت باید پاسخگوی این گناه کبیره باشند.
وی افزود: اگر این گونه است که ملک عبدالله هم برای شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به ایران سفر کرده و در مقطعی دست در دست آقای احمدی نژاد نیز راه رفته است.
** در ادامه این نشست، دانشجویی درباره انتساب نامه به سران آمریکایی به صادق خرازی سوال کرد که وی امضا و نوشتن جنین نامه ای را رد کرد.
وی درباره علت تکذیب نکردن این نامه گفت که این نامه ولو کذب به اختلاف هایی بین دموکرات ها و جمهوری خواهان در آستانه انتخابات این کشور دامن زده بود و از این رو تکذیب نشد.
** در این نشست دانشجویی از خرازی به خاطر اعلام موضع در محکومیت کشتار شیعیان نیجریه تشکر کرد. این فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در پاسخ گفت: ما چه کار کنیم که رسانه ملی تحریممان کرده است به ما تریبون نمی دهد تا اقدامات و مواضع خود را مطرح کنیم.
** این نشست را انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز که دومین تشکل اصلاح طلب دانشگاه شیراز محسوب می شود برگزار کرد.
قرار بود در این نشست احمد نقیب زاده استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز سخنرانی کند که به دلیل آنچه تاخیرهای مکرر در پرواز وی عنوان شد موفق به حضور در شیراز و این نشست نشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد