شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

روایت قائم مقام دانشگاه شیراز از بررسی موضوع اختلافی با علوم پزشکی در کمیسیون لوایح دولت

شیرازنیوز- قائم مقام رییس دانشگاه شیراز گفت: موضوع اختلاف دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز بر سر 36 هکتار از اراضی محدوده پردیس ارم در کمیسیون لوایح دولت بررسی شد.

  گفته می شود این موضوع پس از آن به جلسه کمیسیون لوایح دولت راه یافت که معاونت حقوقی رییس جمهوری پیش نویسی را برای الحاق 36 هکتار از زمین های دانشگاه شیراز به دانشگاه علوم پزشکی به هیات دولت ارایه کرد.

سیدعلی اکبر صفوی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این جلسه روز شنبه شانزدهم اسفند 93 برای بررسی تقاضای دو سال اخیر دانشگاه علوم پزشکی در خصوص بخشی از زمین های دانشگاه شیراز و به ریاست حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری برگزار شد.

معاون برنامه ریزی دانشگاه شیراز اظهار کرد: در این جلسه برخی از وزیران و اعضای هیات دولت از جمله محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور داشتند و رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به نمایندگی از این وزارتخانه حضور داشت.

کمیسیون لوایح دولت متشکل از وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات، معاون حقوقی رییس جمهور، معاون امور مجلس رییس جمهور، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست است.

** ارایه مستندات

صفوی با اشاره به حضور نمایندگان دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز در این جلسه گفت: دوستان از دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این جلسه که با عنوان 'واگذاری زمین های وقفی دانشگاه شیراز' به این دانشگاه، ادعای وقفی بودن زمین های مورد نظر خود را مطرح کردند و مدیر اداره حقوقی دانشگاه شیراز مستنداتی را مبنی بر نادرست بودن این ادعا و اطلاعات ارایه شده به مسوولان و رسانه ها را ارایه کرد.

وی گفت: بخشی از ادعاهای مطرح شده در ارتباط با زمین های 'چوگیا' (ابتدای بولوار شهید چمران شیراز) بود که بیش از 20 سال قبل دراختیار کارمندان هر دودانشگاه قرار گرفته است و بخشی دیگر از مباحث نیز مربوط به زمین های وقفی است که ارتباطی با دانشگاه شیراز ندارد.

قائم مقام رییس دانشگاه شیراز اظهار کرد: رییس کمیسیون مستندسازی و دبیر کمیسیون لوایح دولت نیز در این جلسه به طور رسمی اعلام کرد که زمین های دانشگاه شیراز وقفی نیست و در این رابطه به سند شش دانگ اراضی این دانشگاه اشاره کرد.

صفوی ادامه داد: با مشخص شدن نادرستی ادعای وقفی بودن زمین های دانشگاه شیراز در این جلسه،این موضوع مطرح شد که بخشی از زمین های دانشگاه شیراز به عنوان امکانات دولت به بخش دولتی دیگر یعنی دانشگاه علوم پزشکی داده شود و طرح بلافاصله این موضوع از سوی شماری از اعضای جلسه تامل برانگیز بود و نشان می داد در این زمینه هماهنگی و برنامه ریزی صورت گرفته است.

** دفاع وزیرعلوم از دانشگاه شیراز

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز گفت: در این جلسه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دفاع خوبی از دانشگاه شیراز داشت با این وجود فضای جلسه مبتنی بر منطق نبود و حرف زورمدارانه ای بود که بخشی از امکانات دولت را می خواهیم به بخش دیگری از دولت واگذار کنیم.

** جلسه به جمع بندی نرسید

صفوی گفت: موضوع توسعه بیمارستان نمازی که به عنوان دلیل اصلی واگذاری زمین ها مطرح است تنها مربوط به یک پنجم اراضی درخواستی علوم پزشکی است و مستنداتی در دست است که در طرح ریزی ها برای این منطقه، ساخت هتل هفت ستاره، مراکز تجاری، مهدکودک و ... نیز در نظرگرفته اند تا در زمین هایی که برای توسعه دانشگاه شیراز به عنوان کانون تولید علم در کشور از دهه ها قبل در نظر گرفته شده است احداث شود.

معاون برنامه ریزی دانشگاه شیراز اظهار کرد: از این رو، طرح موضوع توسعه بیمارستان و موقوفه نمازی بهانه ای برای تحریک افکار عمومی و تحت تاثیر قرار دادن مسوولان امر است.

صفوی گفت: جلسه روز شنبه کمیسیون لوایح دولت به جمع بندی نرسید و مقرر شد که گزارش جلسه برای معاون اول رییس جمهوری ارسال شود.

این مقام دانشگاه شیراز با اشاره به اقدام چهره های ماندگار و دانشمندان برتر جهان اسلام از این دانشگاه در تعلیق فعالیت های آموزشی از روز یکشنبه هفدهم اسفندماه و استعفای هیات ممیزه این دانشگاه در اعتراض به روال دنبال شده برای واگذاری زمین های دانشگاه به مجموعه علوم پزشکی گفت: مسایل این گونه مباحث با کسانی است که فضای دانشگاه را وارد حاشیه کرده اند.

** نامه چهره های ماندگار دانشگاه به رییس جمهوری

پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه شیراز دوشنبه 18 اسفند اعلام کرد: دانشمندان برتر جهان اسلام، چهره های ماندگار و استادان نمونه کشوری دانشگاه شیراز در نامه ای خطاب به رییس جمهوری اعلام کردند که در اعتراض به تعدی به اراضی دانشگاه شیراز ، همه فعالیت های آموزشی، علمی و پژوهشی خود را تعطیل می کنند.

در این نامه خطاب به رییس جمهوری آمده است: آقای دکتر روحانی! این روزها بر ما بسیار سخت می گذرد (چرا که) عالمان دارالعلم شیراز، خانه خود را بیت الاحزان می بینند.

در این نامه آمده است: تلاش برای واگذاری اراضی دانشگاه شیراز به شیوه ای غیراصولی، غیرکارشناسی و با نادیده گرفتن 10 سال مطالعات برای اجرای طرح جامع دانشگاه و برباد دادن هزینه های انجام شده میلیاردی، همه ما را از کارهای علمی و فکری بازداشته است.

در نامه دانشمندان برتر جهان اسلام، چهره های ماندگار و اساتید نمونه کشوری دانشگاه شیراز آمده است: آنچه قرار است انجام شود با هیچکدام از اصول تدبیر، امید و تکریم دانشگاهیان همخوانی ندارد.

آنان خطاب به رییس جمهوری اظهار کردند: اکنون از محضر حضرت عالی خواستاریم با دخالت و دستور مستقیم، جلو تعدی به اراضی دانشگاه شیراز را بگیرید و دانشگاه شیراز را از تشنج به وجود آمده نجات دهید.

در این نامه آمده است: آنچه تحت عنوان وقف و سایر القائات ظاهربینانه مطرح می شود، هیچ مبنا و مستند قانونی ندارد.تا دریافت دستورعاجل آن بزرگوار، جهت توقف این روند غیرمنطقی، همه فعالیت های آموزشی، علمی و پژوهشی خود را معلق می کنیم.

بر اساس این گزارش، این نامه به امضای 14 تن از چهره های ماندگار و مطرح علمی دانشگاه شیراز رسیده است.

** استعفای اعضای هیات ممیزه

پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه شیراز همچنین اعلام کرد: اعضای هیات ممیزه این دانشگاه در نامه ای خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری استعفای خود را اعلام کردند.

در این نامه که دوشنبه دراین پایگاه قرار گرفت خطاب به دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمده است: در اعتراض به تعدی برنامه ریزی شده به اراضی این دانشگاه، ادامه کار را در شرایط فعلی میسر نمی دانیم و از این رو استعفای خود را تقدیم می کنیم.

هیات های ممیزه در هر دانشگاه وظایف و ماموریت هایی مانند تصویب تبدیل وضعیت و ارتقای اعضای هیات علمی و پذیرش داوطلبان ورود به کادر آموزشی رسمی دانشگاه، ارزیابی نحوه عملکرد اعضای هیات علمی از نظر امور آموزشی و پژوهشی را برعهده دارند.

در هر دانشگاه، شماری از اعضای هیات علمی دارای مراتب استادی و دانشیاری با پیشنهاد رییس دانشگاه و تایید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عضویت هیات ممیزه در می آیند.

** اختلافی بازمانده از دهه 60

اختلاف نظرهای مطرح شده در ماه های اخیر درباره بخشی از اراضی پردیس ارم دانشگاه شیراز بازمانده از زمانی است که دو دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز از هم جدا شدند.

به دنبال جدا شدن بخش آموزش پزشکی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت، در سال 1366 جلسه ای در دفتر مرحوم دکتر حسن حبیبی وزیر دادگستری وقت تشکیل و مسایل مالی دو دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز در صورتجلسه ای هفت صفحه ای با حضور نمایندگان وزارتخانه ها تبیین شد و این موضوع در جلسات بعدی نیز به امضای یک تفاهم نامه منجر شد.

سیدعلی اکبر صفوی قائم مقام دانشگاه شیراز در نشست خبری نهم اسفند93 در این باره گفت: آخرین ابلاغیه در این ارتباط سال 1369 با امضای دکتر مصطفی معین به عنوان وزیر علوم و دکتر ایرج فاضل به عنوان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با عنوان تفاهم نامه جداسازی نهایی دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز برای اجرا به این دو دانشگاه ابلاغ شد؛ تفاهم نامه ای که امضای رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز را پای پیش نویس آن داشت اما وی حاضر به امضای متن تایپ شده آن نشد. این موضوع مانع از ابلاغ این دستور العمل نشد و دولت این تفاهم نامه را با امضای وزرای دو وزارتخانه برای اجرا ابلاغ کرد.

درحالی که دانشگاه شیراز، این تفاهم نامه را به عنوان محصول کار کارشناسی دستگاه های مختلف فصل الخطاب می داند، دانشگاه علوم پزشکی شیراز دیدگاه دیگری دارد.

محمد هادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره گفته است: امضای پیش نویس توافق بر سر این اراضی توسط رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتفی است چرا که 48 ساعت بعد از امضای پیش نویس این توافق رسما ملغی شده و موضوع به اطلاع مسوولان وقت رسیده و مستندات آن نیز موجود است.

از سوی دیگر، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز 36 هکتار از زمین های محدوده پردیس ارم را موقوفه مرحوم نمازی می داند؛ موضوعی که دانشگاه شیراز با اشاره به وجود اسناد غیروقفی این زمین ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران آن را رد کرده است.

استادان، کارمندان و دانشجویان دانشگاه شیراز تاکنون سه تجمع اعتراضی برای صیانت از زمین های این دانشگاه برپا کرده اند که آخرین آن با تعطیلی کلاس های درس دانشگاه صبح یکشنبه دهم اسفند صورت گرفت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد