شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

استاد دانشگاه شیراز: فعالیت های علمی و پژوهشی بخش ادبیات در تنگنای کمبود فضاست

شیراز نیوز- استاد دانشگاه شیراز گفت: با توجه به اقدام غیرکارشناسی دولت دهم در زمینه واگذاری ساختمان بخش آموزش دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز به سایر دستگاه ها، امروز برای بسیاری از فعالیت های آموزشی و پژوهشی این دانشکده با کمبود فضا رو به رو هستیم.

  کاووس حسن لی ، شنبه در گفت وگو با خبرنگار شیراز نیوز افزود: امروز پس از گذشت پنج سال ازاعطای ساختمان بخش آموزش دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز به سایر دستگاه ها ، مدیران اجرایی شهر، استاندار فارس و مدیران این دانشگاه به این باور رسیده اند که تصمیم های گذشته دراین زمینه تصمیم نادرستی بوده است و انتظار می رود تابستان 94 این ساختمان به صاحبان اصلی آن باز گردانده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اظهار کرد: دانشجویان دوره دکتری، قطب علمی پژوهش های فرهنگی و ادبی فارس و انجمن علمی دانشکده ادبیات در حال حاضر مکان مناسبی برای فعالیت ندارند و کتابخانه این بخش هم مکانی برای ارائه خدمات ندارد و همه این مشکلات به این دلیل است که ساختمان متعلق به دانشگاه در اشغال دیگر دستگاه هاست.

حسن لی گفت: موضوع جا به جایی ساختمان آموزشی و اداری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز پیشینه ای در 20 تا 30 سال گذشته داردومنحصر به پنج سال گذشته نیست اما هر بار که مدیرانی آمده اند به هر دلیلی گمان کرده اند که گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه باید از مکان کنونی (چهار راه ادبیات) به مکان دیگر منتقل شود و برای تحقق این امر، این زمزمه را در انداختند و هر بار با مخالفت جدی دانشگاهیان مواجه شدند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه افزود: استدلال های منطقی دانشگاهیان هر بار تصمیم گیرندگان را متقاعد کرده بود که تسلیم شوند و بپذیرند که سخن دوستان دانشگاهی ما و استدلال آنها منطقی و بحق است.

موسس مراکز حافظ شناسی و سعدی شناسی در شیراز گفت: متاسفانه در دولت قبل، به شکلی غیرمعمول و ناگهانی ساختمان آموزش این دانشکده در سال 1389 به اشغال گروهی از کارمندان سازمان میراث فرهنگی درآمد و سپس واحدهایی از استانداری فارس در این مکان مستقر شدند.

وی که به عنوان برنده کتاب های سال سعدی و حافظ به ترتیب در سال های 1381 و 1389 معرفی شد، ادامه داد: سخن ما، سخن بسیار روشنی است،روزی که در شیراز مکان های متعددی برای ایجاد و تاسیس دانشکده ادبیات وجود داشت با یک منطق فرهنگی، این مکان را یعنی در جوار آرامگاه حافظ برای دانشکده ادبیات پیش بینی کردند و بعد با ساختن بنا، این هدف محقق شد.

حسن لی اظهار کرد: از آن زمان تا به امروز، دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز منشا آثار بسیار درخشانی بوده است و استادان نامدار و شاخصی از این دانشکده دانش آموخته شده اند که هر یک در مکان های مختلف، منشا آثار گوناگون فرهنگی و ادبی بوده اند.

برنده جایزه 'شاعر برگزیده کشور' از سومین جشنواره بین المللی شعر فجر (1387) افزود: استادان دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز نیز آثار گوناگون، کتاب ها و مقاله های فراوان نوشته و منتشر کرده اند که در ارتقای سطح فرهنگی وادبی کشور بسیار موثر بوده است.

این شاعر و محقق افزود: بسیاری از اهالی فرهنگ کشور و شهر شیراز نیز خاطره های به یادماندنی از این مکان و آموزش در این مکان دارند.

حسن لی با اشاره به مجاورت دانشکده ادبیات این دانشگاه با آرامگاه حافظ گفت: بسیاری از نویسندگان، پژوهشگران ادبی و حافظ شناسان که به حافظیه می آیند امکان حضور در گروه زبان و ادبیات فارسی را دارند و به راحتی تبادل اطلاعات می کنند.

وی اظهار کرد: گاه به دانشجویانم گفته ام که صدای شما به راحتی در حافظیه شنیده می شود و ملکوت منتشر شده در این فضا شامل دانشجویان ما هم هست، در نتیجه باید رعایت ادب درس و ادب بحث را داشته باشیم و از این رو، مکان کنونی دانشکده ادبیات مکان خاصی است که به دلیل این همه پیشینه درخشان دارای یک هویت نیز هست که این هویت شکل گرفته بخشی از تاریخ شهر شیراز نیز تلقی می شود.

حسن لی افزود: نادیده گرفتن واقعیت و حقیقت مسلم دانشکده ادبیات یعنی خط زدن بخشی از هویت فرهنگی شهر شیراز و تنها کسانی می توانند به این هویت شکل گرفته بی توجهی کنند که فهم فرهنگی و درک فرهنگی نداشته باشند.

این استاد دانشگاه گفت: در گذشته ها چندین بار به مدیران با تاکید و تذکر یادآوری کرده ام که اگر در کنار حافظیه، دانشکده ادبیات وجود نداشت باید مدیران ارشد استان، دانشگاه شیراز را تشویق و امکانات را فراهم می کردند تا در کنار حافظیه، متخصصان ادبیات دانشگاه حضور داشته باشند تا از این راه، بخشی از شعار پایتخت فرهنگی کشور تحقق یابد اما شگفتا که این فکر ، اندیشه و تدبیر را گذشتگان داشته اند و بعضی از امروزیان ما ندارند.

حسن لی ادامه داد: آرزو می کنم که اشغال ناشایست ساختمان آموزشی دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز هرچه زودتر به پایان برسد و ما اجازه داشته باشیم فعالیت های فرهنگی و ادبی خود را در مکان متعلق به خودمان انجام دهیم.

52 سال پیش، چهار ساختمان با نام دانشکده ادبیات ، کنار آرامگاه حافظ سربرافراشتند که وجود این ساختمان ها سرآغاز هویت بخشیدن به یک چهار راه و منطقه با نام ادبیات بود و هست اما از مدتی پیش، برخی تصمیم گرفتند همجواری ادبیات با حافظ را برهم زنند.

در حالی که قرابت های فیزیکی و معنوی این دانشکده یکی از عناصر هویتی شهر شعر و ادب و پایتخت فرهنگی محسوب می شود، در دولت دهم در تصمیمی که ناگهانی توصیف شد، حکم به تغییر تولیت ساختمان این دانشکده از دانشگاه به استانداری فارس داده شد.

آن گونه که مدیران دوره جدید دانشگاه شیراز اعلام کرده اند، در ازای واگذاری این ساختمان، کاربری سه ساختمان دیگر واقع در پیرامون چهارراه ادبیات به تجاری تغییر می یابد تا در صورتی که دانشگاه شیراز قصد فروش ساختمان های واقع در سه ضلع دیگر این چهارراه را داشته باشد، آنها را با قیمت تجاری به فروش برساند تا درآمد بیشتری نصیب این مرکز آموزش عالی شود.

این تصمیم با واکنش های منفی در جامعه دانشگاهی شیراز و فعالان فرهنگی استان فارس روبه رو شد و از سوی دیگر، مردم شیراز که بیش ازنیم قرن به واسطه استقراردانشکده ادبیات،چهارراه مجاور آن را ادبیات نامیده اند، از تصمیم خود صرف نظر نکرده اند، هرچند این روزها بر شمار تابلوهای ورودی دانشکده ادبیات افزوده می شود.

در ورودی این ساختمان، تابلوهای دفتر وزارت امور خارجه در شیراز، دفتر امور بانوان استانداری فارس و دانشگاه هنر شیراز مشاهده می شود و حال آن که بخش زبان و ادبیات فارسی و استادان بنام و برجسته این بخش، به مهاجرت اجباری تن نداده اند.

مکان مشخصی برای انتقال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز تعیین نشده است و در پردیس ارم این دانشگاه که کانون متمرکز شمار زیادی از دانشکده های این مرکز علمی است، ساختمان مشخصی برای این دانشکده پیش بینی نشده و این موضوع سبب شده است که دانشکده ادبیات در چهار ساختمان جدا از هم در دو سوی کلانشهر شیراز فعال باشد و این موضوع بر دشواری کار دانشجویان، استادان و نیز مدیریت این دانشکده افزوده است.

استاندار فارس شانزدهم مهرماه 93 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: توافق اصولی صورت گرفته در دوره های مدیریت قبلی مبنی بر واگذاری این ساختمان به استانداری فارس ، مبتنی بر مطالعات کارشناسی نبوده است.

سید محمد احمدی گفت: در قبال واگذاری این ساختمان، دانشگاه شیراز مجوز کاربری تجاری سه ساختمان دیگر واقع در چهارراه ادبیات را به دست می آورد و حال آن که حداکثر ارتقاع ساختمان هایی که جایگزین خواهند شد با توجه به حریم آرامگاه حافظ، دو طبقه است و از این منظر نیز اقدام مدیران گذشته جای پرسش دارد.

وی افزود: تصمیم نادرست مدیران گذشته ، فرآیندهای مختلف اداری از جمله در کمیسیون های دولت را سپری کرده است و اصلاح این تصمیم نیز نیازمند پیگیری های گسترده است که از این منظر، کاری دشوار به نظر می رسد.

استادان زبان و ادب فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز در یک سال گذشته در نامه هایی به مسوولان و نیز در گفت و گوهایی با رسانه ها، خواستار تصحیح اشتباه مسوولان پیشین در ارتباط با این دانشگاه شده اند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد