شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس: فارس به لحاظ مقابله با تغییر کاربری زمینهای کشاورزی در شرایط خوبی است


شیرازنیوز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: این استان نسبت به استان های دیگر از شرایط خوبی در جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی برخوردار است ولی ادامه این روند نیازمند برنامه ریزی دقیق و مدیریت برای مقابله با چالش های این بخش می باشد.

  به گزارش دریافتی شیراز نیوز به نقل از نمابر روز شنبه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمد مهدی قاسمی در آیین تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید امور اراضی استان افزود: بر اساس آمار رسمی طی چند سال اخیر در کشور بیش از یک میلیون هکتار ازاراضی کشاورزی تغییر کاربری غیر مجاز داده شده است و چند میلیون هکتار دیگر نیز در معرض تهدید قرار دارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که برای تولید یک سانتی متر اراضی کشاورزی، صدها سال زمان نیاز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: درسالهای اخیر گسترش روزافزون تلاش برای تصرف، تملک، تفکیک، خرد کردن و تغییر کاربری اراضی بخصوص زمینهای کشاورزی و میل کاذب به ویلاسازی، ساخت باغ‌شهرها و تفرجگاه ها و مسائلی از این دست ، فشار برای زمین‌خواری از طریق تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و نیز تصرف زمینهای منابع ملی و دولتی در مناطق مختلف کشور به ویژه در حریم شهرها و حوزه نفوذ شهرهای بزرگ را تشدید کرده است.
قاسمی تاکید کرد: برای حفظ و صیانت اززمینهای کشاورزی باید از این زمین ها به نحو مطلوب استفاده شود و بین مردم نیز این فرهنگ نهادینه شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه، خرد شدن و تفکیک زمینهای کشاورزی را یکی از چالش های پیش رو دانست و افزود:یکی از موانع اصلی توسعه کشاورزی وعدم بازدهی و بهره وری مناسب تولید محصولات کشاورزی، خرد شدن و پراکنش زمینهای زراعی و باغی است.
قاسمی گفت: خرد شدن زمینهای کشاورزی در ابعاد مختلف اکولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کاربری، ضررهای جبران‎ناپذیری را در دستیابی به توسعه بخش کشاورزی و به تبع آن توسعه ‌پایدار کشور ‌به دنبال دارد.
در این آیین علی ارغون به سمت مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان فارس معرفی شد.
در این مراسم همچنین عبدالعلی کریمی مدیر سابق امور اراضی فارس به عنوان قائم مقام معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی فارس معرفی و از خدمات دکتر ناظمی دراین مسئولیت قدردانی شد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد