شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

ایران از تفکر دموکراتیک در عراق حمایت می کند


لاریجانی در نشست فراکسیون های مجلس عراق :

ایران از تفکر دموکراتیک در عراق حمایت می کند

  شیراز نیوز -علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی گفت : ایران همواره از تفکر دموکراتیک در عراق حمایت می کند تا عراق ساختار دموکراتیک پیدا کند.

وی که روز چهارشنبه همراه با سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق در نشست فراکسیون های پارلمانی و نمایندگان جریان های سیاسی پارلمان عراق شرکت کرده بود ، افزود : ما در دوران مبارزه ، بعد از سقوط دیکتاتور و شرایط اشغال در کنار ملت عراق بودیم .

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عراق کشور مهم منطقه بوده و نقش بسزایی در پیشرفت و ایجاد آرامش در منطقه دارد ، گفت : همکاریهای پارلمانی دو کشور باید از قبل جدی تر و قوی تر پیگیری شود.

وی ادامه داد : روابط دو کشور در زمینه های مختلف از جمله پارلمانی خوب بوده است که باید این روابط ادامه داشته باشد .

لاریجانی در ادامه گفت : گروههای تندرو و برخی کشورها که توجه لازم را به شرایط عراق نداشتند در ایجاد بحران ها در عراق نقش داشتند .  وی افزود: عراق دچار جریانی تروریستی افراطی شده است که به دنبال سعادت مردم عراق نیستند و به همه جریان های دینی هم رحم نمی کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای این جریان، آیین و قومیت مهم نیست البته ممکن است پشت این قضایا ، جریان ها و کشورهایی باشند که این شرایط را دامن می زنند.

وی تاکید کرد : در بحران اخیر عراق هم احساس کردیم که باید پاسخ مثبت به درخواست کمک عراق بدهیم و آن را وظیفه خود می دانیم .

لاریجانی با بیان اینکه هرچند شرایط منطقه سخت بوده اما دورنمای آن مثبت است ، گفت : ایران در جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و دولت عراق خواهد ماند .

وی در ادامه خواستار توسعه روابط اقتصادی دو کشور شد و گفت : ما اعتقاد داریم تا تولید و اشتغال در عراق ایجاد نشود مشکلات اجتماعی همچنان پاربرجاست .

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در زمینه تولید و اشتغالزایی تجربیات خوبی داریم که می توانیم این تجربیات را در اختیار عراق قرار دهیم .

وی ادامه داد: ایران در زمینه برق و ساخت نیروگاه نیز می تواند به عراق کمک کند .

لاریجانی تاکید کرد: در شرایطی که برای کاهش قیمت نفت شیطنت هایی صورت گرفته همکاری نفتی بین ایران و عراق بسیار با اهمیت تر از گذشته است چرا که این وضعیت کاهش قیمت، به عراق و کشورهای صادرکننده لطمه وارد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به مساله گرد و غبار گفت : این مساله جدای از مسایل بهداشتی ، عامل مخرب در توسعه محیط زیست است .

رییس مجلس شورای اسلامی خواستار همکاریهای ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار شد .

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در راس هیاتی در ادامه سفر خود به عراق صبح امروز(چهارشنبه) وارد بغداد پایتخت این کشور شد .

لاریجانی سفر خود به عراق را روز گذشته از شهر نجف اشرف آغاز کرده بود .

رییس مجلس شورای اسلامی دیروز پس از سفر به سوریه و لبنان وارد شهر نجف اشرف در عراق شده بود که در سفر به این شهر با علما و مراجع از جمله آیت الله سیستانی دیدار و همچنین مرقد حضرت علی (ع) را نیز زیارت کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد