شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

مدیرکل جهاد کشاورزی فارس

مدیرکل جهاد کشاورزی فارس:نیمی از قناتهای فارس رو به خشکی نهاده است

شیراز - شیراز نیوز - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت:استمرار روند خشکسالی ، خشکیدگی نیمی از قناتهای این استان را به دنبال داشته است.

  محمد مهدی قاسمی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در استان فارس دو هزار و171 رشته قنات فعال بوده که در خشکسالی های اخیر به یک هزار و800 رشته قنات رسیده است.

وی ادامه داد: مرمت و لایروبی قناتهای استان نیاز به پنجهزار و 400 میلیارد ریال اعتبار سه ساله دارد که در این مدت بازسازی شوند.

وی افزود: متاسفانه تولید محصولات کشاورزی در فارس فشار مضاعفی را بر منابع پایه استان تحمیل کرده و این مهم نیاز به بازنگری دارد.

قاسمی بیان داشت : چنانچه بهره برداری از منابع آبی در استان به روش گذشته ادامه یابد سفره های آب زیر زمینی و سطحی نابود شده و نیاز به واردات محصولات کشاورزی افزایش می یابد.

بگفته وی ، در استان فارس ششهزار و 196 کیلومتر نهرهای سنتی وجود دارد که تنها 26 درصد آن پوشش دار شده است.

قاسمی اضافه کرد: همچنین از 31 هزار کیلومتر مسیر انتقال چاه های آب کشاورزی 50 درصد لوله کشی شده که این مهم نیاز به تامین اعتبار دارد.

وی گفت: در صورتی که مسیر انتقال و توزیع آب در مزارع و باغ ها بهبود یابد، سالانه 8/1میلیارد متر مکعب آب کشاورزی صرفه جویی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: احداث و لوله گذاری مسیر انتقال آب تا مزارع در یک برنامه سه ساله نیاز به شش هزارو 860 میلیارد ریال دارد.ک/3
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد