شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

یک مقام وزارت کشور: آمادگی قبل از وقوع بحران نقش تعیین کننده در مدیریت بحران دارد


شیراز- شیراز نیوز- مدیرکل امور انتظامی و توسعه نظم عمومی وزارت کشور گفت: آمادگی قبل از وقوع بحران نقش تعیین کننده ای در مدیریت بحران دارد.

  به گزارش خبرنگار شیراز نیوز، علیرضا مسکنی، دوشنبه در جلسه امنیت و انتظام مدیریت بحران در زمان وقوع بلایای طبیعی که در شیراز برگزار شد افزود: در حوزه بحران آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است پیشگیری ها و پیش بینی هاست که می تواند تا حد زیادی از خسارت های احتمالی بکاهد.

او ادامه داد: اگر در بحران های طبیعی خوب کار نکنیم و امور مدیریت نشود ممکن است به سمت درگیری، بی ثباتی و حتی شورش پیش برویم.

وی افزود: درک لحظه ها در زمان بحران بسیار مهم است و در صحنه بحران مشخص می شود که توان تصمیم گیری و مدیریت در چه حد و اندازه ای است.

مدیرکل امور انتظامی و توسعه نظم عمومی وزارت کشور اضافه کرد: در برخی مواقع قبل از وقوع بحران برخی مسوولان سعی می کنند که نقاط ضعف و کاستی ها را بپوشانند و همه چیز را در حد مطلوب و آمادگی را خوب اعلام کنند که این یک اشکال بزرگ است چرا که اگر تا قبل از وقوع بحران نسبت به رفع نواقص اقدام نشود در زمان وقوع بحران دیگر کاری از ما ساخته نیست و نمی توانیم مدیریت کنیم.

مسکنی گفت: محدودیت و فشردگی زمان، غافلگیری و استرس و مخدوش شدن اطلاعات و شایعه پراکنی از جمله شاخصه های بحران هاست.

این مقام ادامه داد: در بحث مدیریت بر اخبار و اطلاعات اگر کوتاهی شود بعضا یک شایعه می تواند دست و پای متولیان و مسوولان را ببندد.

مدیرکل امور انتظامی و توسعه نظم عمومی وزارت کشور افزود: ارتقای تفکر مدیریت، ایجاد سیستم شناخت علایم بحران، افزایش حساسیت جامعه و تشویق مردم برای ایفای نقش در مدیریت بحران و ایمن سازی جامعه در مقابل بحران نیز از جمله راه حل های جلوگیری از بروز بحران در زمان وقوع حوادث و بحران ها است.

مسکنی گفت: داشتن آمادگی برای وقوع بحران در هر لحظه، پی ریزی دفاتر مطالعاتی علمی در سطح محلی، منطقه ای و ملی، تهیه بانک اطلاعاتی به روز، استفاده از سیستم های هشدار دهنده خطر، تفکیک وظایف واحدهای امدادرسان و انجام مانورهای سالانه، ایمن سازی شبکه های شریان های حیاتی مانند آب و گاز و تشکیل تیم مدیریت بحران در سطح منطقه از جمله وظایف مدیران است.

وی، ضمن تاکید بر لزوم برگزاری چنین نشست هایی به منظور ایجاد هماهنگی و آمادگی بیشتر در زمان وقوع بحران افزود: تجربه نشان می دهد که در بسیاری از مواقع در قبل از وقوع بحران همه چیز در حد مطلوب گزارش شده و همه دستگاه ها آمادگی خود را مطلوب اعلام می کنند اما در صحنه عمل با مشکل مواجه شده ایم و ناهماهنگی و بی برنامگی ایجاد شده است.

مدیرکل امور انتظامی و توسعه نظم عمومی وزارت کشور گفت: در سازمان مدیریت بحران کشور 14 کارگروه فعالیت دارند که وظیفه کارگروه امنیت و انتظامات استفاده از توان و تجهیزات نیروهای نظامی و انتظامی در زمان وقوع بحران است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد