شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

طرح هایی برای تامین آب قیروکارزین در اولویت قرار گرفت

شیراز- شیراز نیوز- مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور تقاضای مردم بخشهایی از شهرستان قیر و کارزین مبنی بر تامین آب از سد سلمان (قیر) و اجرای تغذیه مصنوعی در غرب قیر و سرافزر را مورد بررسی قرار داد و تکمیل پروژه های تغذیه مصنوعی تنگ شیروان و مظفری را در اولویت دستور کار دانست.

  به گزارش دریافتی روز سه شنبه شیراز نیوز ، در بازدید محمد حاج رسولی مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران مشکلات تامین آب شهرستان قیروکارزین مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور در بازدید از سد و شبکه تنگاب فیروزآباد و سد انحرافی قیر مشکلات تامین آب این مناطق را در استان بررسی کرد.

در این بازدید که با حضور فریدونی نماینده مردم فیروزآباد، قیر و فراشبند، مهندس سجادیان معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، مهندس دهقانی مدیرعامل آب منطقه ای فارس، مهندس صالح جهرمی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای و جمعی از مسئولین محلی صورت گرفت مهندس حاج رسولی ها پس از بازدید از سد و محل تجهیز کارگاه شبکه تنگاب از محل سد انحرافی قیر نیز بازدید کرد و در جلسه حضوری با کشاورزان و مردم منطقه قیروکارزین، دشت افزر، سر افزر و علی آباد مشکلات تامین آب این مناطق را مورد بررسی قرار داد.

مشاور وزیر نیرو در این بازدید، با توجه به خشکسالی و افت سفره های آب در استان و پیامد این کاهش ها در شبکه های آبیاری و زهکشی و کشاورزی، با تأکید بر اینکه وضعیت منابع آب در کشور و در استان فارس شکننده است افزود: مدیریت مصرف در بخش های مختلف از مهم ترین برنامه های وزارت نیرو در بخش آب کشور است.

موضوع اجرای 8500 هکتار شبکه های فرعی در شهرستان قیروکارزین توسط سازمان سازمان جهاد کشاورزی استان با توجه به آماده بودن اسناد مناقصه شبکه در این شهرستان از دیگر مسایل مطرح شده در بازدید از منطقه بود که با نظر مثبت مهندس سجادیان معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مورد توافق قرار گرفت.

مهندس حاج رسولی ها همچنین از کارگاه سد هایقر بازدید و تاکیدات لازم در خصوص فراهم کردن شرایط برای آبگیری سد در سال آینده را بیان کرد.

شهرستان قیر و کارزین یکی از شهرستانهای استان فارس با مرکزیت شهر قیر است. این شهرستان با وسعتی حدود 3400 کیلومتر مربع آب و هوایی گرم و سوزان در فصل تابستان و هوایی خنک و نسبتا سرد در فصل زمستان دارد.

ارتفاع آن از سطح دریا 750 متر و میانگین بارندگی 250 میلیمتر در سال می باشد. این شهرستان پنج شهر به نام های قیر، کارزین، افزر، امام شهر و مبارک آباد دارد. شهرستان قیر و کارزین با شهرستان های فیروزآباد، جهرم، خنج و فراشبند هم مرز است.

قیروکارزین در فاصله 150 کیلومتری جنوب غرب شیراز دارای بیش از 25 هزار هکتار اراضی مرغوب زراعی و 14 هزار هکتار باغ های مرکبات و نخل است که حدود 90 درصد از باغ های مورد نظر به روش مکانیزه آبیاری می شود.

سد مخزنی سلمان فارسی (قیر) نیز با بیش از یک میلیارد متر مکعب ظرفیت ذخیره آب در استان فارس و جنوب شیراز بر روی رودخانه قره آغاج در شهرستان قیر احداث شده که از کوههای زاگرس سرچشمه می گیرد و آب برخی از مناطق جنوب فارس را تامین می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد