شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

حرکت سنگ از کلیه به داخل میزنای ، درد ناگهانی و شدید پهلو را به دنبال دارد

شیراز نیوز -متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: حرکت سنگ از کلیه به داخل میزنای باعث درد ناگهانی وشدید پهلو همراه با تهوع و نفخ شکم شده و این جابجایی سنگ با انجام آزمایش تجزیه ادرار وسونو گرافی تشخیص داده خواهد شد.

  سید محسن حسامی چهارشنبه در گفت و گو با شیراز نیوز با تاکید بر اینکه توارث نقش مهمی در تشکیل سنگ های کلیه دارد اظهار داشت: سنگ های کلیه عمدتا از جنس اگزالات کلسیم واسید اوریک هستند و اکثرا 4تا 6میلی متر بوده که با تجویز دارو و نوشیدن مایعات دفع می شوند.

وی با بیان اینکه در مواردی بیماران نیاز به سنگ شکن دارند بیان کرد: سنگ تا زمانی که داخل کلیه قرار دارد معمولا درد ندارد و در مواردی بیماران به علت درد پهلو که ممکن است ارتباطی به کلیه نداشته و منشا عضلانی داشته باشد با انجام سونوگرافی تشخیصی وجود سنگ مشخص می گردد.

حسامی بیان کرد:سنگهای مثانه به علت سوزش، اشکال در دفع ادرار و یا بررسی علت عفونت ادرار تشخیص داده می شوند.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری ادامه داد: در خانمها به علت کوتاه و گشاد بودن مجرای خروج ادرار سنگ مثانه مشاهده نمی شود.

به گفته وی درصورت وجود سنگ مثانه در خانم ها باید ضایعات مغزی نخاعی که باعث می شوند ادرار بطور کامل دفع نشده و رسوب املاح داخل ادرار منجر به تشکیل سنگ مثانه بشود را مدنظر قرار گیرد.

حسامی بیان کرد: عبور سنگ از میزنای به داخل مثانه و به علت وجود غده پروستات در ابتدای مجرای ادرار ،احتمال خارج نشدن سنگ و رشد آن در مثانه به علت رسوب املاح ادراری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در بیماران بالای 45 سال درصورت بزرگ بودن غده پروستات عمل جراحی پروستات لازم است اظهار داشت :دراینگونه موارد چنانچه سنگ با دستگاه سنگ شکن خرد گردد و غده پروستات درمان داروئی یا جراحی نشود مجددا سنگ مثانه تشکیل می شود.

به گفته وی انسدادی بودن غده پروستات و عدم تخلیه کامل ادرار می تواند باعث رسوب املاح ادراری وسنگ اولیه مثانه گردد ودر آقایان نیز ضایعات مغزی ونخاعی باعث عدم تخلیه کامل ادرار و تشکیل سنگ می شود.

این پزشک جراح گفت:تنگی مجرای خروج ادرار به علت ضربه به مجرا ،عمل جراحی قبلی غده پروستات و یا کشیدن لوله خارج کننده ادرار توسط بیمار باعث پارگی مجرا وسپس تنگ شدن مجرا می گردد.

به گفته وی در مواردی که تنگی مجرا وجود دارد ادرار به طور کامل دفع نگردیده و ادرار باقی مانده داخل مثانه باعث رسوب املاح موجود در ادرار وتشکیل سنگ مثانه می گردد.

شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد