شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

گذر هنر شیراز میزبانی شایسته برای جشن های انقلاب

شیراز نیوز- گذر هنر شیراز که به لحاظ سیل مخاطب پذیری اش در اندک عمر شکل گیری خود توانست با میزبانی دو دهه حافظ شناسی و عاشورایی موفق ظاهر شود بی شک می تواند با میزبانی دهه جشن های پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگ زرین دیگری را به افتخارات سرزمین مانایی فارس بیفزاید.

  بخوبی دیدیم و یا شنیدیم با گشایش گذر هنر شیراز در یادروز لسان الغیب حافظ شیرازی این غزلسرای بی همتای دوران که فضای حد فاصل چهار راه ادبیات تا چهار راه حافظیه در دهه های پرشماری به صورت کلیشه ای و تکراری ،نگاهها را بخود جذب می کرد ،چگونه رنگ واقعی هنر به خود گرفت و در مناسبت 10 روزه نخست بطور معجزه آسایی سیل نگاه ها را نه تنها از اطراف و اکناف شیراز و استان فارس بلکه استان های همجوار را به خود معطوف ساخت .

گرچه در برگزاری دهه نخست این میزبانی آن هم به مصداق 'املای نانوشته غلط ندارد' ،شاهد برخی نارسایی ها بودیم که با توصیه هایی خردمندانه و بجای برخی بزرگان و دلسوزان در راستای نظارت جدی تر در برگزاری برنامه ها به لحاظ محتوایی بودیم ولی در مجموع اثرگذاری این گذر به لحاظ بعدفراگیری اش سرمایه ای ارزشمند برای این استان فرهنگی به عنوان یک رسانه زنده و پویا را بنا نهاد که می توان از این رسانه با زبان هنر و اندیشه با دنیای پیرامون سخن گفت و با رفع دغدغه های پیشرو به سهولت در امر فرهنگسازی کمک کرد.

بدون تردید میزبانی افتخار آمیز دهه دوم برای گذر هنر و بانیان مدبر و با تدبیر آن که در واقع دهه محرم بود چنان با هنرنمایی وشورآفرینی گروه های مختلف هنری متعهد و تعزیه خوان های قدر این مرز و بوم همراه شد که ضمن افزودن بر شهره این مکان ، به مدد سید الشهداء و امام شهدا قداست خاص و عاشوراگونه ای از این معبر هنری را در اذهان و افکار تشنه معرفت شهدای کربلا ، ترسیم و به ودیعه نهاد.

از آنجا که با توجه به حساسیت زمانی در دهه چهارم انقلاب اسلامی، پررنگی آیین های جشن و سرور سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می تواند نشانه پیامی هوشمندانه و هدفمند از پایداری ملت رشید ایران اسلامی در جای جای وطن باشد ، بی شک گذر هنر شیراز توانایی دارد به عنوان میزبانی شایسته و تمام قد با تکیه بر تجربیات و موفقیت های قبلی اش در این خصوص ظاهر شود.

لذا می طلبد که دلسوزان به این نظام و آب و خاک و علاقه مندان به استمرار انقلاب اسلامی در فضای دهکده جهانی با تشریک مساعی و همفکری لازم در دهه مبارک فجر از محل این گذر به مثابه یک رسانه زنده گوشه ای بالندگی جامعه ایرانی آزاد و آباد را توام به روحیه نشاط طلبی مردمانش به جهانیان عرضه بدارند.

گذر هنر شیراز که به لحاظ کارکردش در حقیقت همچون پیوست فرهنگی ایفای نقش می کند علاوه براثرپذیری از روح بزرگ حافظ قرآن به عنوان گل سرسبد مفاخر ایرانی ، چهار راه ادبیات را در حوزه خود دارد که این چهارراه هم مبارزات پرشور دانشجویی برای به ثمر رساندن انقلاب شکوهمند اسلامی را به اذهان متبادر می سازد.

لذا آذین بندی این گذر از نمایه های دوران پر افتخار مبارزات اقشار مختلف این دیار بخصوص دانشجویان با دیگر هموطنان در گوشه گوشه ایران بزرگ و کوک کردن ساز هنرمندان بر سرودهای ملی پیروزی انقلاب می تواند درانتقال ، ترویج و پویایی هر چه بیشتر آرمان های انقلاب اسلامی اثر مانایی داشته باشد.

قرار گرفتن فضای باز ورزشگاه مقابل این گذر خود می تواند پذیرای جمعیت سرریز این گذر را در برهه های مختلف زمانی باشد.

در نهایت باید گفت ، با احیای دوباره گذر هنر شیراز که به رغم دوران کوتاه بازگشایی اش و ضمن فراز و نشیب های به خود دیده و در این مقطع زمانی اندک ،اینک به نهالی نورس و در عین حال به بستر و پایگاهی موفق در امر فرهنگسازی تبدیل شده که با صیانت از آن به پشتوانه حمایت و همدلی بیش از پیش مسوولان می توان در رفع برخی دغدغه های اجتماعی و زنگار گرفته از سیر زمان مد نظر متولیان امر، بهره کافی و وافی برد.

گذرهنر شیراز در جوار حافظ، می تواند با نمایش دستاوردهای انقلاب اسلامی، حافظ و حافظه نسل ها باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد