شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

مدیر کل انتقال خون استان فارس: امسال کمبود خون در این استان نداشتیم

شیرازنیوز- مدیر کل انتقال خون استان فارس گفت: در سال گذشته با کمبود خون در استان مواجه بودیم که این مهم امسال با همکاری مناسب مردم و دستگاه ها در استان فارس برطرف شد و امسال این مشکل را نداشتیم.

  به گزارش شیراز نیوز دکتر محمدحسین کریمی یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: این درحالی است که از آبان ماه امسال تاکنون هیچ فرآورده خونی از استان های دیگر وارد استان فارس نشده است.

وی افزود: دلیل قطب پزشکی و انجام بسیاری از عمل های منحصر به فرد کشور در استان فارس،در برخی از زمان ها مجبور به واردات خون از استان های دیگر کشور از جمله یاسوج، مرکزی و بوشهر هستیم به طوری که فارس برای پاسخگویی به نیاز و تامین خون بیماران میانگین ماهیانه به دو هزار واحد خونی نیاز دارد.

کریمی با بیان اینکه تلاش می کنیم از سال آینده با برنامه ریزی های انجام شده بتوانیم به استان های دیگر خون صادر کنیم اظهار داشت: گروه های خونی منفی بیشترین نیاز و گروه های مثبت خونی کمترین نیاز به خون و فرآورده های خونی در استان دارند.

وی با بیان اینکه همچنان به کمبود فرآوری پلاکت خون در فارس نیازمندیم اضافه کرد: پلاکت یکی از فرآوری های خون است که نمی توان آن را بیشتر از سه تا پنج روز نگه داشت لذا همیشه با کمبود پلاکت در استان مواجه هستیم.

او ادامه داد: جبران کمبود پلاکت و تامین نیاز بیمارستان ها در استان فارس امری مهم و ضروری است که توسعه بخش پلاکت فریز از برنامه های مهم این اداره کل در استان است لذا برنامه های آینده این اداره کل اجرای بخش پلاکت فریز در استان است.

کریمی عنوان کرد: بخش پلاکت فریز برای جامعه ناشناخته است که رسانه ها باید این بخش مهم را به جامعه معرفی و فرهنگ سازی کنند.

مدیر کل انتقال خون فارس در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در ده ماه امسال تعداد 174 هزار نفر از مردم برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون در استان مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شش و سه دهم درصد افزایش داشته است.

وی بابیان اینکه همه مراجعه کنندگان اهدا کننده خون نیستند گفت: از مجموع مراجعه کنندگان خون در استان، تعداد 127 هزار نفر خون اهدا کردند که این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل بیانگر هفت و نیم درصد افزایش است.

کریمی بیان کرد: آمارها نشان می دهد 85 هزار نفر از اهدا کنندگان خون در شهر شیراز بوده است که میزان اهدای خون شیرازی ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش پنج و هشت دهم درصد مواجه بوده است.

وی اظهارداشت: همچنین در ده ماه گذشته برخی از پایگاه های انتقال خون در شهرستان های جهرم، داراب، استهبان، لامرد و مرودشت بهسازی، نوسازی و راه اندازی شد که پایگاه انتقال خون شهرستان نی ریز نیز در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

کریمی اضافه کرد: پایگاه سوم انتقال خون شهر شیراز در محل شهرک استقلال این شهر در حال ساخت است که بر اساس برآروده های انجام شده این ساختمان در مدت یک سال راه اندازی و به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: اتوبوس دوم واحد خون گیری سیار پایگاه انتقال خون فارس با استفاده از دستگاه های پیشرفته و استاندارد انتقال خون در حال تجهیز و راه اندازی است که در صورت تامین نیروی انسانی به زودی وارد ناوگان خون گیری می شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مردم سرمایه های این اداره کل هستند عنوان داشت: تهیه خون سالم و کافی با رعایت استانداردها برای بیماران یکی از مهمترین وظائف مهم انتقال خون است که تمام فعالیت ها در این اداره کل با هدف ارائه خدمات بهتر به مردم انجام می شود.

کریمی افزود: در بخش اهدای خون بانوان در استان با مشکل مواجه هستیم به طوری که مشارکت بانوان استان فارس در اهدای خون حدود چهار درصد است که میانگین کشوری در این بخش هشت درصد است.

وی گفت: در این زمینه نیازمند فرهنگ سازی و تبیین اهدای خون به عنوان یک کار خیرخواهانه برای سلامت انسان هاست.

کریمی بیان کرد: اداره کل انقال خون استان فارس با کمبود نیروی انسانی در بخش پزشک، پیراپزشک، پرستار و علوم آزمایشگاهی روبرو است که تامین نیروی انسانی یکی از نیازهای ضروری انتقال خون است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد