شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

توجه ایران به امور پناهندگان از دیگر کشورها مطلوب تر است

شیراز نیوز- مدیرکل منطقه ای آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: توجه ایران به امور مربوط به پناهندگان و میزان و نحوه خدمات رسانی به آنها از دیگر کشورها مطلوب تر است.

  

به گزارش خبرنگار شیراز نیوز خانم دیزی دل، شامگاه پنجشنبه در نشست خبری در شیراز افزود: به رغم تلاش های بسیار دولت ایران در این زمینه و خدماتی که به پناهندگان ارایه می شود اما هنوز درخواست های بسیاری از سوی پناهندگان مطرح است که باید پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: ما نیز این آمادگی را داریم که با دولت ایران برای هرچه بهتر شدن شرایط و تامین امکانات و نیازهای پناهندگان همکاری کنیم.

خانم دیزی دل، با اشاره بیش از سه دهه میزبانی کشور ایران از پناهندگان افغان تصریح کرد: وقتی زمان حضور پناهندگان یک کشور در کشور پذیرنده طولانی می شود، جلب نظر جوامع بین المللی برای توجه به مسایل و مشکلات این اتباع هم قدری مشکل می شود.

مدیرکل منطقه ای آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان افزود: اما امروز شاهد هستیم که به رغم گذشت بیش 30 سال حضور پناهندگان افغانی در ایران، دولت جمهوری اسلامی همچنان به آنها کمک می کند.

وی، با اشاره به بازدید خود از امکانات اختصاص یافته به پناهندگان در استان فارس و شهر شیراز گفت: در این بازدید با پناهندگانی مواجه شدیم که از امکانات و تسهیلات خوبی برخوردار بودند.

او ادامه داد: در کنار حضور اتباع مجاز، عده ای نیز به شکل غیر مجاز حضور دارند که با توجه به شرایط نامناسب کشور افغانستان، امکان بازگشت برای آنها وجود ندارد و در ایران نیز به دلیل حضور غیر قانونی، نمی توانند از امکانات بهره مند شوند.

خانم دیزی دل اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که از ناحیه اتباع و مهاجرین غیر مجاز برای کشور ایران ایجاد شده، در سفر اخیری که به کشور افغانستان داشتیم، با سیاستمداران این کشور در خصوص امکان بازگشت این پناهندگان به کشورشان بحث و تبادل نظر شد.

وی گفت: در جلسه ای نیز که به همین منظور و با حضور مسوولان کشور افغانستان و ایران در تهران برگزار شد، طرف افغانی متعهد شد که در زمینه فراهم کردن شرایط برای بازگشت اتباع و مهاجران افغانی به کشورشان تلاش کند.

مدیرکل منطقه ای آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اضافه کرد: یکی از مشکلات پناهندگان مجاز حاضر در دیگر کشورها، بحث مسایل بهداشتی و درمانی است که با توجه به زیرپوشش بیمه نبودن با مسایل و مشکلات بسیاری از جمله هزینه های سنگین درمانی مواجه هستند.

دیزی دل گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده با دولت جمهوری اسلامی، مقرر گردید که با کمک و همراهی وزارتخانه های کشور، بهداشت و درمان و همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پناهندگان مجاز افغانی ساکن در ایران از بیمه دولتی برخوردار شوند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) یکی از آژانسهای تخصصی سازمان ملل است که در ژنو سوئیس واقع شده است.ک/2

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد