شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

واکنش شهرداری و آتش نشانی به حادثه پل معلق بوستان نماز شیراز

شیراز نیوز - در واپسین ساعت روز پنجشنبه (هفتم خرداد) هنگامی که عده ای بر روی پل معلق چوبی - کابلی در حال ساخت در بوستان نماز شیراز اقدام به راه رفتن کردند این پل واژگون شد اگر چه در این حادثه به کسی آسیبی نرسید اما در مورد علت این رخداد مطالب مختلفی مطرح شد که واکنش شهرداری و آتش نشانی شیراز را در پی داشت.

  در حالی که ارقام متفاوتی مانند 15 و یا 25 نفر در مورد شمار افرادی که در زمان حادثه بر روی پل قرار داشتند، بیان شد اما آتش نشانی شیراز تعداد افراد حاضر بر روی این پل در زمان وقوع حادثه را 9 نفر اعلام و اظهار کرد: این افراد با تلاش مردم و نیروی آتش نشانی نجات یافتند و فقط دست یک نفر از حاضران روی پل زخمی شد و بقیه آسیب ندیدند.



** دیدگاه معاون اجرایی شهرداری منطقه هفت شیراز از حادثه پل

معاون اجرایی شهرداری منطقه هفت شیراز گفت: حادثه بوستان نماز این شهر و واژگونی پل چوبی- کابلی هنگامی رخ داد که شماری از افراد با نادیده گرفتن بهره برداری نشدن از این سازه با عبور از حصار این پل در حال ساخت بر روی آن قرار گرفتند.

روح الله مظفری دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار شیراز نیوز در مورد جزییان این حادثه اظهار داشت:در ساعت 30 :22 پنحشنبه (هفتم خرداد)

ابتدا دو نفر با عبور از حفاظ پیش بینی شده برای این پروژه در دست ساخت ، روی پل قرار گرفتند و پس از آن تعداد دیگری بر روی این پل حاضر شدند تا این که پل معلق واژگون شد.

وی افزود: این اتفاق زمانی رخ داد که مسیر ورودی این پل بسته بود و این نشانه مهمی است بر این که پل به مرحله بهره برداری نرسیده است.

مظفری ادامه داد:شهرداری در ارتباط با این حادثه مسوولیتی ندارد و این موضوع همانند این است که فردی سرچاهی را بردارد و داخل آن بپرد، آیا شهرداری مقصر است؟

به گفته وی، حداکثر ارتفاع این پل از زمین حدود 10 متر است اما افراد در زمانی که در ابتدای این مسیر حضور داشتند دچار حادثه شدند.

معاون اجرایی شهرداری منطقه هفت شیراز گفت:این پل معلق مانند همه اسباب بازی های داخل بوستان نمازبایدقبل از بهره برداری تاییدیه های استاندارد را اخذ کند و در زمان بهره برداری شرایطی نیز برای ایمنی آن باید رعایت شود که از آن جمله، بستن کمربند ایمنی توسط افراد است.

وی ادامه داد: مانند همه پل های معلق تفریحی در دنیا که عبور از آنها با تهیه بلیت و پرداخت پول میسر می شود، پل معلق بوستان نماز هم در زمان بهره برداری چنین شرایطی خواهد داشت.

معاون اجرایی شهرداری منطقه هفت شیراز بیان کرد:باید از برخی افراد که در این مورد مطالبی بیان کرده و پیرامون این موضوع تبلیغات منفی می کنند پرسید چرا افرادی که اقدام به رفتن روی پل کردند حصار اطراف این پل را نادیده گرفتند، آیا کسی آنها را به استفاده از پل فراخواند و آیا شرط بستن کمربند رعایت شده بود.

مظفری گفت: مردم حاضر در بوستان با دیدن صحنه واژگونی پل با آوردن روفرشی و گرفتن آن زیر پل به کمک افراد شتافنند و پس از آن نیروهای آتش نشانی وارد صحنه شدند.

معاون شهرداری منطقه هفت شیراز اظهار کرد: به دنبال این اتفاق، همه پل را جمع آوری کردیم تا امکان هر گونه دسترسی به فضای کارگاهی ساخت این پل بسته شود و پس از آن به پیمانکار اجازه می دهیم که ساخت پل را ادامه دهد.

مظفری گفت:پیمانکار باید مرحله به مرحله ساخت پل را با تایید اداره استاندارد پیش ببرد و بهره برداری از آن هم در گرو تاییدیه استاندارد به عنوان تنها مرجع ذیصلاح خواهد بود.



** دیدگاه آتش نشانی شیراز از حادثه پل معلق

یکی از شهروندان شیرازی که زمان وقوع حادثه در بوستان نماز حضور داشت در مورد این سانحه گفت: افراد حاضر بر روی پل به طرز معجزه آسایی آسیب ندیدند چرا که دستان خود را به سیم های متصل به این پل کابلی گرفته بودند و این موضوع نشان می دهد که نسبت به ایمنی این پل تردید داشتند.

محمدی بیان کرد:نیروهای آتش نشانی با وجودی که فاصله این بوستان تا مقر آنها یک خیابان است ، بسیار دیر در محل حاضر شدند و مردم با آوردن روفرشی هایی که برای نشستن در پارک به همراه خود داشتند و قرار دادن آنها به زیر پل زمینه نجات افرادی که روی پل معلق قرار گرفته بودند فراهم کردند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیرازبا استناد به گزارش های ثبت شده درباره زمان عملکرد این سازمان، دیر رسیدن واحدهای امدادی این سازمان را رد کرد.

محمد مهدی شایق در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت 22:45 پنجشنبه شب در تماس مردمی با سامانه 125 این حادثه به اطلاع سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز رسید و از نزدیک ترین ایستگاه دو دستگاه خودروی امدادی به محل اعزام شد و نیروهای امدادی سه دقیقه پس از تماس صورت گرفته در محل حاضر شدند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهار کرد: با توجه به تکرار تماس های مردمی مبنی بر وقوع این حادثه، از ایستگاه های 9 و 12 آتش نشانی در شهر شیراز که تیم های امداد کوهستان را نیز در بر می گیرند به محل حادثه اعزام شدند.

شایق گفت: ماموران آتش نشانی در زمان حضور در محل حادثه گزارش دادند که 9 نفر از افراد از پلی که توسط پیمانکار شهرداری در حال احداث بود عبور کرده بودند و قسمتی از پل سست و منجر به برگشتن الوار روی پل شده است.

وی ادامه داد: نیروهای آتش نشانی با کمک مردمی که در بوستان نماز حضور داشتند اقدام به عملیات کردند و شهروندان گرفتار در ارتفاع را نجات دادند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز از مشارکت مردمی در زمان نجات افراد حادثه دیده قدردانی کرد.

وی ادامه داد:مبنای عمل سازمان آتش نشانی تماس های مردمی مبنی بر وقوع حادثه است اما گاهی در زمان وقوع سانحه مردم به جای این که از همان ابتدا با سامانه 125 آتش نشانی تماس بگیرند خود برای کمک به حادثه دیدگان وارد عمل می شوند و پس از آن که خود را ناتوان از کمک می بینند به آتش نشانی اطلاع می دهند.

بوستان نماز شیراز در بولوار رسول اعظم (ص) در شمال شرق شیراز واقع شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد