شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

پیش بینی برداشت بیش از یک هزار تن دانه روغنی گلرنگ از مزارع فارس

شیراز نیوز - مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به این که هم اینک عملیات برداشت گیاه گلرنگ از مزارع این استان آغاز شده است ، گفت:پیش بینی می شود امسال بیش از یک هزار تن دانه روغنی گیاه گلرنگ از مزارع فارس برداشت شود.

  به گزارش دریافتی پنجشنبه شیراز نیوز از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس ، احمد دهقان افزود:بخش زرقان شیراز به سبب برخورداری ازآب و هوای مطلوب واراضی حاصلخیز برای نخستین بار 800 هکتار از اراضی کشاورزی این بخش به کشت گلرنگ اختصاص داده شده و با توجه به این که این گیاه در آب و هوای خشک رشد می کند، کشت آن در این منطقه به خوبی نتیجه داده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان داشت:در سال 93 سطح زیرکشت دانه روغنی گلرنگ در این استان 20 هکتار بود اما در سال 94 سطح زیر کشت این گیاه به بیش از 800 هکتار افزایش یافته است .

دهقان ، علت افزایش کشت گیاه گلرنگ در استان فارس را خشکسالی سال های اخیر و شوری زمین های کشاورزی بیان کرد .

وی گفت:کارشناسان جهاد کشاورزی فارس بادرنظرگرفتن شرایط دیم زراعت گیاه گلرنگ،میزان تولیددرهکتار این محصول را بین 800 کیلو تا یک هزار و 500 کیلو پیش بینی کرده اند.

دهقان بیان داشت:روغن گلرنگ به دلیل داشتن مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع، یکی از سالم ترین روغن های نباتی به شمار می رود واصلاح بافت خاک، مبارزه با آفات و بیماری ها و تناوب زراعی با محصولات دیگر از جمله گندم دیم از دیگر مزایای کشت دانه های روغنی گلرنگ است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد:کاشت گیاه گلرنگ به لحاظ اقتصادی نیزمقرون به صرفه است زیرا این محصول بازار پسندی بسیار خوبی دارد به گونه ای که هر کیلو گل آن بین 200 هزار ریال تا 300 هزار ریال به فروش می رسد.

دهقان اظهارکرد:گل برگ گیاه گلرنگ نیز در هر هکتار حدود 20 میلیون ریال الی 40 میلیون ریال بازدهی دارد و دانه روغنی آن به صورت تضمینی به ازای هر کیلو 21 هزار و 500 ریال خریداری و همچنین کاه و کلش باقی مانده از این گیاه نیز به ازای هر کیلو بین چهار هزار ریال تا شش هزار ریال در بازار عرضه می شود.

این مسوول افزود:دانه روغنی گلرنگ در طول مدت برداشت فقط به دو مرحله آبیاری نیاز دارد و با توجه به کمبود آب و خشکسالی که استان فارس با آن مواجه است،کاشت این محصول در مقایسه با گندم مزیت بهتری دارد.

وی ادامه داد:با توجه به مزیت های بیشتری که کشت گیاه گلرنگ در مقایسه با گندم دارد امیدواریم کشاورزان نسبت به کشت این محصول استقبال بیشتری داشته باشند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت:در صورت کشت گلرنگ، ضمن اجرای عملیات زراعی با توجه به خصوصیات زراعی گلرنگ موجب افزایش تولید گندم در واحد سطح بعد از زراعت گلرنگ در مزرعه می شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: روش کاشت مرسوم در اکثر مزارع به صورت گندم - آیش است اما با کشت گیاه گلرنگ در تناوب با گندم علاوه بر این که از آیش زمین ممانعت می شود، کسب درآمد بیشتر برای کشاورزان نیز امکان پذیر خواهد شد.

این مسوول بیان کرد:درحال حاضر یکی از اهداف اصلی سازمان جهادکشاورزی فارس ، تامین و امنیت غذایی است و چون یکی از محصولات اساسی مورد نیاز کشور و خانواده های ایرانی، روغن است، تامین آن از طریق دانه های روغنی انجام می شود و بی شک با کشت گیاه گلرنگ ، مرحله جدید و نویدبخشی در زراعت استان فارس و در نهایت در تولید محصولات دانه های روغنی در این استان آغاز خواهد شد.

وی افزود:دانه گلرنگ دارای 25 الی 45 درصد روغن، 12 تا 24 درصد پروتئین و 35 الی 60 درصد پوسته است و با توجه به این که کنجاله گلرنگ حدود 23 درصد پروتئین و 35 درصد فیبر دارد به عنوان نیمه مکمل پروتئین در تغذیه دام و طیور نیز مورد استفاده قرار می گیرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد