شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

بمناسبت گرامیداشت بیستم مهرماه یاد روز حافظ

بمناسبت گرامیداشت بیستم مهرماه یاد روز حافظ؛

اگر به سالی حافظ دری زند بگشای

شیرازنیوز -بیستم مهرماه در تقویم ملی ایرانیان یاد روزحافظ نام گرفته است و این روز نه تنها در شیراز و استان فارس بلکه در سایر شهرهای کشور و بلکه اقصی نقاط جهان نکو داشته می شود.

  علاقه مندی به حافظ و احساس صمیمیت با این شاعر بلندآوازه ایران زمین تنها به خاطرکلام موزون و زیبای حافظ که درغزلیات حضرت لسان الغیب متجلی می شود نیست بلکه ریشه در اندیشه و شخصیت والای حافظ دارد که بر ذات پاک و سرشت نیکوی انسانی و کرامت نفس بشرنقب می زند و باطن نیکو و فطرت فرخنده را از دل ظاهر بدشگون هویدا می سازد.
با این دیدگاه هر کس در جهان خاکی طالب حق و حقیقت و تشنه عدالت و مهر ورزی است و منتظر مصلح آسمانی است تا پیرایه ها را بزداید وسالوس، ریا و تزویر را بر افکند.
جام هستی را از باده عشق پر کند به احترام نام حافظ از جا بر می خیزد و تربت خواجه شیراز را طوطیای چشم اهل راز می داند.
نگاهی به دوران زندگی حافظ به ما می آموزد که خواجه شیراز چگونه در برابر بیداد و ستمگری ندای حق طلبی سر داد و کوشید تا با نواندیشی که دشمنان کم نیز نداشت چهره متظاهر و فریبنده ریا را درهم شکند و روی خوش معنویت و وصال را پرده بر افکند.
حافظ برای ارائه نو اندیشی چه تکفیرها را که به جان نخرید و چه ملامت ها را که از دینداران ظاهر پرست نشنید اما در پرتو کلام نورانی وحی و اشراق پر تلالو معنویت و اخلاص ، پاسخ مدعیان را به نیکی داد ولی هیچگاه چون آنان به وقاحت آلوده نشد و پرده نجابت را ندرید.
حافظ در بیتی با مضمون ˈ زاهد ظاهر پرست از حال ما آگاه نیست - در حق ما هر چه گوید جای هیچ اکراه نیست ˈ به روشنی نشان داده است که مفاهیمی چون آزادی، نفی ظاهرگرایی و قشری مسلکی، دوری از سالوس و ریا کاری، مقابله با دین فروشی و دفاع از نواندیشی در ذهن هر انسان آزاد اندیش و عدالت جویی موج می زند وسرانجام این حق طلبی وعدالت جویی است که بر سالوس وظاهر گرایی چیرگی می یابد.
نفوذ کلام حافظ در دل مشتاقان اهل معرفت در طول اعصار مختلف همچنان باقی است و این رویکرد فرخنده ناشی از مردمی بودن حافظ و الهی بودن اندیشه اوست و از این روست که هر انسانی با هرمسلکی از هر جای جهان بر تربت خواجه شیراز می رسد اشک از دیده می تراود و بوسه برآرامگاه حضرت لسان الغیب می زند.
حافظ را می توان عامل پیوند دهنده نسل معاصر با اندیشه ها و آثار ادبی و عرفانی اعصار گذشته نیز دانست. درحریم حافظیه بسیارند نوجوانانی 15 ساله ، 17 ساله تا سالخوردگانی 60 ساله و 70 ساله که هر کدام از بیت ˈمهل که روز وفاتم به خاک بسپارند - مرا به میکده بر در خم شراب اندازˈ به یک گونه برداشت می کنند.
این نگاه به آثار حافظ حساسیت و اهمیت رسالت اصحاب فرهنگ و مراکز علمی و دانشگاهی را بیشتر می کند وگوشزدی به مسوولانی است که نگران افتراق فرهنگی نسلها هستند.
شادمانه زیستن و نشاط و فرح را برنومیدی و اندوه مستولی دادن نیز از ویژگی های فکری و زیستی حافظ است، رویکردی که در نبود آن اوهام و فلاکت دستاویزی برای تحمل زیستن می شود و در نهایت تاریکی و تباهی بر سلامت جان می نشیند.
لسان الغیب با چراغ تدبیر و روشنگری اندیشه، جهل و تاریکی را شکست و به معنا رسید هر گاه سنگدلی ها را دید از مهر سخن گفت و عدالت را پیشه کرد تا سردی جفا و ستمگری در درخشش آفتاب عدالت جویی محو شود.
او هر جا قساوت و ستمگری را از حد برون یافت به ایهام و گاه ابهام در اشعار پرداخت و راه را برای اهل راز باز گذاشت و اگر چه از ایهام در شعر حافظ داوری های متفاوت شده است اما در نهایت پایان همه سخن ها و حدیث ها درباره حافظ نفی تحجر و قشری مسلکی و استقبال از آزادگی و توجه به کرامت انسانی است.
به راستی چرا سخن حافظ با هر طبع و سلیقه ای سازگار است و هر کس با هر دیدگاه و گرایشی فکر می کند که سخن حافظ سخن خود اوست و معنای شعر حافظ به شگون و شکوه ختم می شود؟ شاید پاسخ به این سوال به مشی فکری حافظ بازگردد که ریشه در جان و سرشت همه آدمیان دارد و آن پرداختن به حق و دوری گزیدن از باطل است.
امسال نیز چون سالهای پیشین همزمان با بیستم ماه مهر ، یادروز حافظ در محل آرامگاه خواجه شیراز نکو داشته می شود.
دکتر بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین زمینه گفت : در آیین گرامیداشت حافظ که در آخرین روز از دهه فرهنگ برگزار می شود، علاوه بر میهمانان داخلی و مقامات و مسوولان کشوری و استانی، میهمانان و مقاماتی همچون سفرا و رایزنان کشورهای اروپایی و آسیایی نیز حضور خواهند داشت.
وی ادامه داد: گروه هم آوایان نیز به سرپرستی حسین علیزاده قطعاتی را در رسای حافظ شیرازی در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ اجرا خواهد کرد.
مریدی گفت: علاوه بر سخنرانی مسوولان، تعدادی از حافظ پژوهان نیز در آیین گرامیداشت یادروز حافظ به ایراد سخن خواهند پرداخت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: آنچه امروز بیش از همه به آن نیازمند هستیم، پاسداشت شخصیتی است که پیش و بیش از همه در معرفی فرهنگ، زبان، هنر و ادب این مرز و بوم کوشیده است و از این رو باید اندیشه های حافظ شیرازی را به تمامی نقاط دنیا گسترده و این استوانه ادبی و فرهنگی را استوار سازیم.
خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی (حدود 727 – 792 هجری قمری برابر با 706 - 769 هجری شمسی)، شاعر بزرگ سدهٔ هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) و یکی از سخنوران نامی جهان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد