شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

زایش گونه در معرض انقراض گوزن زرد در فارس افزایش یافت

شیرازنیوز- مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس از افزایش گونه در معرض انقراض گوزن زرد در استان فارس خبر داد و گفت : در زایش های سال جاری 20 درصد به جمعیت این گونه در معرض انقراض افزوده شده است .

  دکتر حمزه ولوی روز یکشنبه به خبرنگارشیراز نیوزگفت : ایستگاه تحقیقاتی گوزن زرد ایرانی در استان فارس در محدوده فنس کشی منطقه حفاظت شده و ذخیره گاه زیست کره ارژن و پریشان واقع شده و با پژوهش ها و فعالیت هایی که در چند سال اخیر توسط کارشناسان محیط زیست صورت پذیرفته وضعیت گوزن زرد ایرانی بهبود یافته است.
وی با بیان اینکه با حفاظت های بعمل آمده آمار این گونه جانوری رو به افزایش است گفت : گوزن زرد ایرانی گونه ایست بسیار نادر که به تعداد محدودی در ایران زندگی می کنند. این گونه در فهرست گونه های در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
ولوی در ادامه مهمترین اقدامات حفاظتی در جهت حفاظت از این گونه ارزشمند نام برد و گفت : علت یابی بیماریهای احتمالی این گونه ، انجام مطالعات در خصوص رفتار، وضعیت تغذیه و زیستگاه آنها و همچنین انجام تغییرات لازم بمنظور بهبود وضعیت تغذیه، ایجاد شرایط زیستگاهی مناسب تر، حفاظت بهینه و بویژه افزایش محدوده فنس کشی و لایروبی مستمر چشمه و آبشخورهای آن مهمترین دلیل حفاظت از گوزن زرد است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد ، البته هنوز نیاز به مراقبت و کار کارشناسی بیشتری روی این گونه وجود دارد.
وی تاکید کرد:در سالهای اخیر برغم شرایط نامساعد جوی و خشکسالی ها خوشبختانه با مراقبت و پایش این منطقه آمار گوزن ها سیر صعودی داشته وآمار نهایی گوزن ها بر اساس آخرین سرشماری20 درصد افزایش داشته است که با توجه به مراقبت های انجام گرفته و تامین علوفه مورد نیاز در فصول سرد و خشک وضعیت گونه و رشد جمعیت آن مطلوب می باشد.
گوزن زرد ایرانی دارای جثه ای کوچکتر از مرال بوده و از شوکا نیز بزرگتر است گوزن نر در شرایط مناسب زیستی بین 80 تا 120 کیلوگرم وزن و بین 80 تا 100 سانتی متر ارتفاع دارد و گوزن زرد ماده آن از نرها کوچکتر است و شاخ ندارد.
رنگ گوزن زرد ایرانی مخلوطی از قرمز و زرد با لکه های سفید منظم است که در فصول مختلف سال تغییرات جزئی پیدا می کند و در فصل تابستان رنگ بدن این حیوان رنگ زرد مایل به قهوه ای روشن با خالهای سفید است .
طول عمر گوزن زرد بطور طبیعی بین 14 تا 16 سال است ، گوزن زرد علفخوار، سرشاخه خوار و نشخوار کننده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد