شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

معاون استاندار فارس: شمار چاه های غیرمجاز جهرم برابر با پنج استان است

شیرازنیوز- معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان جهرم گفت: شمار چاه های غیر مجاز آب در این شهرستان برابر با پنج استان کشور است و این در حالی است که از چاه های مجاز این منطقه نیز بیش از حد مجاز برداشت می شود.

  به گزارش شیراز نیوز علیرضا صحراییان، در همایش بحران و مدیریت منابع آب جهرم، شمار چاه های غیرمجاز شهرستان جهرم را بیش از دو هزار و 500 حلقه چاه اعلام کرد و اظهار داشت: دولت در سال های اخیر اقدامات جدی برای غیر فعال کردن این چاه ها انجام داده و تا کنون 100 حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان پُر شده است.
فرماندار ویژه جهرم ادامه داد: مقوله آب در این شهرستان از حد بحران فراتر رفته و به یک فاجعه تبدیل شده و همین امر موجب خالی شدن برخی از روستاها از سکنه شده است.
صحراییان، مشارکت مردم در زمینه مصرف بهینه آب به ویژه دربخش کشاورزی را مستلزم اعمال مدیریت همه جانبه بر منابع آب در شهرستان جهرم دانست و اظهار داشت: درصورت همکاری مردم و اتخاذتدابیر ویژه ازسوی مسئولان به نتایج مطلوبی در این زمینه خواهیم رسید و چنانچه در این چارچوب اعمال قانون صورت گیرد تنها به خاطر مردم است.
وی،ادامه داد: فرهنگ سازی و همچنین تشکیل انجمن های مردم نهاد برای ترویج مصرف بهینه و حفظ منابع آب بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

** انتقال آب از دریا به استان فارس میسرنیست
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان فارس نیز در این همایش گفت: انتقال آب از دریا به استان فارس به دلیل هزینه بالای شیرین سازی آب، میسر و شدنی نیست.
حمید رضا دهقانی افزود: برای حل مشکل کمبود آب در استان فارس باید به موضوع مهم فرهنگ سازی که از عوامل اصلی در مدیریت مصرف آب است به صورت همه جانبه پرداخته شود و به همین سبب نصب کنتور بر روی چاه های کشاورزی این استان از عمده برنامه های این شرکت در زمینه مدیریت مصرف آب است.
وی گفت: در حالی که به لحاظ شرایط اقلیمی فارس در منطقه خشک قرار دارد و بارندگی ها به شدت کاهش یافته است، چرا باید شاهد توسعه کشاورزی باشیم؟
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس ادامه داد: بحران آب درکشور به جایی رسیده که حجت برهمگان تمام شده و بیانات رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر و تاکید ایشان بر حفظ مسایل زیست محیطی، گواهی بر این مطلب است.
دهقانی، بر لزوم اصلاح الگوی کشت و تولید محصولاتی که به مصرف آب کمتری نیاز دارند نیز تاکید کرد و افزود: درحالی که کشاورزان سایر کشورهابا یک لیتر آب بیشترین میزان محصول را برداشت می کنند بی شک کشاورزان ایرانی هم می توانند با استفاده از هوش و ذکاوت خود و همچنین مدیریت مصرف آب، تولیدات خود را چند برابر کنند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس در بخش دیگری از مطالب خود گفت: بحران منابع آب در شهرستان جهرم بسیار عینی و مشهود است به حدی که برای تبیین آن نیازی به ادله نیست.
دهقانی اضافه کرد: بحران آب در شهرستان جهرم به گونه ای است که مسئولان در تامین آب آشامیدنی این شهرستان با مشکل مواجه شده اند و شهر سرسبز جهرم که در گذشته نگین فارس بود، امروز در حال نابود شدن است.
در این همایش جمعی از کشاورزان، باغداران و صنعتگران شهرستان جهرم حضور داشتند.
شهرستان جهرم در فاصله 193کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد