شیراز نیوز
شیراز نیوز

شیراز نیوز

دامداران فارس برای کنترل بیماری تب برفکی با دامپزشکی همکاری کنند

شیرازنیوز- در پی بروز بیماری تب برفکی در برخی از دامداری های فارس، مدیرکل دامپزشکی این استان از دامداران خواست برای کنترل این بیماری با دامپزشکی فارس همکاری کنند.

  دکتر قاسم رضاییان زاده، یکشنبه در گفت و گو با شیراز نیوز اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عدم همکاری دامداران در برخی از مناطق فارس تب برفکی در میان بعضی از دامداری های شهرستان سپیدان، منطقه بیضا، کوشک هزار و کناره شهرستان مرودشت، فتح آباد شهرستان کوار و حسین آباد زرقان شیراز، دامها را درگیر کرده است.
وی، دلیل بروز این بیماری را در برخی از دامداری ها، عدم همکاری دامداران برای واکسیناسیون بموقع دامها و پوشش لازم علیه این بیماری بیان کرد.
رضاییان زاده افزود: با هدف مراقبت ویژه و کنترل این بیماری، آموزش های لازم به دامداران مناطق یاد شده ارایه شده و از انتقال دام از مناطق پرخطر جلوگیری می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان فارس ادامه داد: دامپزشکی این استان با واکسیناسیون سریع دامهای مناطق در معرض خطر و توزیع مواد ضد عفونی در بین دامداری ها، تلاش موثری در کنترل این بیماری انجام داده است اما پیشگیری و کنترل کامل این بیماری نیاز به همکاری دامداران با دامپزشکی و واکسیناسیون بموقع دامها دارد.
رضاییان زاده، همچنین بر توجه دقیق دامداران به توصیه های دامپزشکان و کارشناسان برای کنترل این بیماری تاکید کرد و گفت: ضدعفونی دامداری ها، واکسیناسیون دامها و جلوگیری از نقل و انتقال بدون مجوز دام می تواند در کنترل این بیماری اثرگذار باشد.
تب برفکی یا بیماری 'دهان و پا' یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می شود.
این بیماری در ابتدا به صورت دو تا سه روز تب شدید در دام آلوده بروز می کند و متعاقب آن تاول هایی در داخل دهان و روی پا حیوان مبتلا به این بیماری ظاهر می شود که ممکن است تاول ها پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
بیماری تب برفکی بسیار واگیر است و قطراتی که از دهان حیوان آلوده خارج می شود، تماس با تجهیزات دامداری، وسایل نقلیه و لباس آلوده به ویروس، موجب انتقال این بیماری می شود.
این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود و کنترل آن منوط به واکسیناسیون دامها، مراقبت شدید در نقل و انتقال دام، قرنطینه کردن دام های آلوده، و گاهی معدوم کردن دام است.
گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو به بیماری تب برفکی حساس هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد